Tlačiť
piatok 05.08.16

Vyťažte z leta čo najviac

Leto nám okrem teplého počasia a teplých dní plných zážitkov, ponúka aj čas na naplnenie našej špajzky.  Uvariť si skvelý džem z malín či jahôd je akousi letnou samozrejmosťou pre všetkých tých, ktorí majú radi doma vyrobené dobroty. My vám poradíme, ako si džemy pripraviť bez zbytočného cukru a aby stále chutili rovnako skvelo. 

Jamik

Džemy, marmelády, lekváry

Dať ovocie do hrnca pridať kopu bieleho cukru variť, variť, variť a nakoniec pridať nejaký prípravok na stuhnutie. Asi takto nejako poznáme džem z detstva alebo z obchodu. No moderná kuchyňa ponúka nespočetné množstvo nových a vylepšených nápadov ako urobiť z džemu či lekváru nielen sladkú ale i zdravú pochúťku.  Zainvestujte do kvalitného ovocia z trhu alebo si ho vypestujte v záhradke a zistíte, že džem uvarený z takýchto plodov sa nedá porovnať s takým, ktorý si kúpite v obchode.

Čím teda sladiť džemy ?

Možností ako osladiť džem či marmeládu inak ako bielym cukrom je nespočetne veľa. Samozrejme  biely cukor sa dá ľahko nadradiť hnedým cukrom či medom, no o týchto možnostiach vie veľa ľudí. My si teraz povieme niečo o tých menej známych, no rovnako plniacich účel ako cukor. Samozrejme v zdravšej forme.

Stévia - táto zelená rastlinka sa začala používať ako sladidlo v Európe v roku 2011. Za ten čas sa stala obľúbenou nielen u diabetikov, pre ktorých je toto sladidlo skvelou náhradou cukru, ale i u bežných ľudí. Hoci je stévia tak veľmi sladká, je takmer bez kalórii a neprispieva k tvorbe zubného kazu. Táto rastlinka pôvodom z Brazílie a Paraguaja bola spočiatku používaná kmeňmi, ktoré ju objavili ako sladidlo do čaju maté či na liečenie cukrovky, alebo ako ústnu vodu. Ako však roky plynuli, stévia si našla uplatnenie v mnohých domácnostiach pri rôznych receptoch, alebo ako zdravá náhrada sladenia kávy a čaju. Dá sa ale stévia použiť ako náhrada za cukor pri varení džemu? Máme pre vás dobrú správu, dá. Použitím tohto sladidla sa váš džem stane nielen nízkokalorickým, ale i sladkým ako keby ste ho osladili cukrom. Dávajte však pozor na množstvo aké sa rozhodnete použiť, ak je stévie príliš veľa, môže džem získať trpkú chuť ktorá nebude veľmi príjemná. Stéviu si môžete dopestovať doma, ale  je dostupná aj v obchodoch už pripravená na okamžité použitie. Ak ste sa rozhodli že si ju zadovážite domov ako rastlinku. odporúčame vám na džem použiť usušené lístky, ktoré následne rozdrvíte na jemný prášok. Ak máte radi netradičné veci a radi skúšate nové chute, určite vám odporúčame stéviu použiť pri najbližšom varení džemu.

Brezový cukor  – hoci tento cukor vyzerá a chutí  rovnako ako kryštálový, nemá na vás rovnaké účinky. Nepriberá sa z neho a nemá ani negatívne účinky na zuby. Na jeho spracovanie nepotrebuje vaše telo inzulín a taktiež napomáha vylučovaniu ale môže vám pomôcť aj pri tráviacich ťažkostiach. Ak sa ho rozhodnete použiť do džemu, marmelády alebo lekváru ich chuť zostane nezmenená, no zmení sa vplyv tohto sladidla na náš organizmus

Trstinový cukor  –  je asi najbežnejšou náhradou bieleho cukru v každej domácnosti. Tento zdraviu prospešný cukor je dostupný skoro v každom obchode. Pri jeho kúpe ale dbajte na to, aby ste naozaj kúpili trstinový cukor a nielen prifarbený biely. Ak nemáte radi experimenty a radi sa držíte overenej klasiky, no aj tak chcete aby vaše džemy boli zdravšie, je táto alternatíva práve pre vás. Hodí sa na každý druh marmelády, džemu alebo lekváru. Trstinový cukor obsahuje zbytkovú melasu ktorá dodá jedlu jemnú karamelovú chuť. 

Alkoholový cukor – aj takýto cukor existuje a vy ho môžete zaradiť do vášho jedálnička. Konkrétne Erythritol Xylitol, ktoré sa radia medzi zdravé alkoholové cukry. Tieto cukry môžete nájsť tiež v niektorých druhoch ovocia, no ten ktorý si kúpite v obchode, je pravdepodobne vyrobený priemyselne, čo znamená že nie je na sto percent prírodný. Keďže sa tieto cukry nachádzajú v ovocí  sú veľmi vhodné do pokrmov, ktoré sa pripravujú práve z ovocia. Vďaka tomu že majú  len malé množstvo kalórii, džem osladený alkoholovým cukrom bude oveľa zdravší ako ten čo si kúpite v obchode. Dávajte si ale pozor na množstvo ktoré použijete, pretože vo veľmi vysokom množstve vám môže spôsobiť tráviace ťažkosti. 

Malky

Sirupy -  dokonca aj tie môžeme používať pri varení džemu, lekváru alebo marmelády. Aké sú ale vhodné a dodajú im dobrú chuť? Začali by sme datľovým sirupom ktorý je sám o sebe veľmi sladký, preto ho stačí len malé množstvo. Má krásnu hnedú farbu a konzistenciou je veľmi podobný medu. Vašim džemom dodá ľahkú karamelovo-orieškovú chuť a obohatí ich o veľa vitamínov a minerálov. Ďalší na rade je agávový sirup. Odporúčame vám ho použiť ak ste práve na redukčnej diéte. Obsahuje veľký podiel ovocného cukru a veľmi nízke množstvo klasického cukru. Pridaním agávového sirupu  do marhuľového džemu získate nielen skvelú chuť ale aj  nádhernú zlato-medovú farbu. Javorový sirup je populárny najmä v Kanade, ale už dávno sa nepoužíva iba na lievance. Skúste ho pridať napríklad do slivkového lekváru. Nepovieme čo sa stane, ale našepkáme vám, že tá chuť bude jedinečná.

Vyšperkujete chuť na výnimočný zážitok

Už dávno neplatí, že do džemu patrí len ovocie a cukor. Nebojte sa riskovať a pridajte do džemu  niečo ojedinelé. Začnite niečím jednoduchým, ako napríklad vanilka. Skvelo sa hodí ku každému druhu ovocia. Odporúčame použiť vanilkový lusk, alebo vanilkovú esenciu. Snažte sa vyhnúť lacným napodobeninám vanilky ako sú všelijaké druhy aróm či vanilínové cukry. Špeciálne pre jahodový džem tu máme tip s chia semienkami, ktoré sú pre nás veľmi zdravé. Krásne doplnia chuť jahôd a postarajú sa o energiu počas celého vášho dňa. No ak ani to nestačí aby sme vás presvedčili o tom, že ich máte zahrnúť do tejto „džemovej“ sezóny, prezradíme vám o nich  že napomáhajú chudnutiu, majú veľký podiel vlákniny a dokonca je v nich 5x viac vápnika ako v mlieku. Tak čo? Presvedčený ? To sme radi. Môžeme ísť ďalej. Nezvyčajným, no o to lepším nápadom, je pridať do džemu zázvor. Ak ste jeho milovníkom, pokojne  ho môžete pridať do všetkých vašich džemov. Obzvlášť dávame do pozornosti hruškový džem s vanilkou a zázvorom. Táto kombinácia je dokonalá a neuveriteľne chutná. Ďalší dodatok do džemu o ktorom ste možno nevedeli že sa tam hodí je škorica. Môžete ňou doplniť jablkový džem či slivkový lekvár. A na záver tip pre odvážnych gurmánov a milovníkov naozaj pálivých vecí. Chilli – tento červený zázrak v sebe ukrýva veľa zdraviu prospešných účinkov.  Skúste si na raňajky dopriať kúsok chleba s chilli džemom. Táto kombinácia zrýchli váš metabolizmus a podporí imunitu.  Chuť na sladké počas dňa sa zaručene zníži a hladina cukru v krvi sa zreguluje. Tak čo už ste sa rozhodli čím ozvláštnite svoj džem ?

Nechce hustnúť, čo mám robiť?

Niekedy nastane situácia, že džem nie a nie zhustnúť. Aj  keď sa vám už odparila všetka voda džem je stále riedky? Nezúfajte, nemusíte siahnuť po bežných želírovacích prípravkoch z obchodu. Ponúkame vám zdravú alternatívu ako na to aby džem zhustol a nebol pritom plný chémie. Použite agar prášok ktorý k nám prišiel z Japonska. Tento prášok je prírodným zahusťovadlom a taktiež  želírovacím prípravkom  z červenej morskej riasy. Má veľmi jemnú chuť, čiže chuť džemu ostane nezmenená. Obohatí džem o minerály a nepridá žiadne kalórie navyše.  Varenie s ním je veľká úspora energie, pretože hustne naozaj veľmi rýchlo. Nezabudnite na to, že džemy zahustené týmto prípravkom majú chladnúť pri izbovej teplote. 

Jamko

Nemám rada džem

Nevadí! Rátame i s touto možnosťou. Nie nadarmo sa hovorí sto ľudí sto chutí. Skúste si ako náhradu pripraviť želé. Je rovnako chutné a oveľa viac hravé. Môžete do varenia zapojiť aj vaše detičky a vyrobiť si s nimi malé želé cukríčky, ktoré si budete môcť vychutnať keď vás prepadne chuť na sladké. Od klasického džemu sa želé líši tým, že je pripravené len z ovocnej šťavy. Tento fakt vám otvára nové možnosti. Skúste napríklad skombinovať šťavu z pomarančov a grepu a máte skvelú letnú kombináciu plnú vitamínu C. Ďalšou z možností, je menej známy ovocný curd. Od džem u sa líši tým, že na jeho prípravu sú potrebné vajíčka, maslo ( my odporúčame ghí maslo), sladidlo podľa vlastného výberu a ovocnú šťavu. Môžete experimentovať a pokojne použiť šťavu napríklad z manga , černíc či čučoriedok. Predstavivosti sa medze nekladú. Všetky ingrediencie sa spolu varia pokiaľ sa nespoja do jemného krému. Ovocný curd sa odporúča robiť v malých množstvách kvôli tomu, že sa nedá skladovať tak dlho ako džem. Môžete ho použiť na palacinky, koláče či dokonca si z neho skúste vyrobiť zmrzlinu. Poslednú možnosť, ktorú vám ponúkame ako náhradu džemu je chutná indická omáčka  chutney(čatní). Táto omáčka, je svojou konzistenciou podobná džemu alebo želé. Môže sa pripraviť takmer z akéhokoľvek druhu ovocia či zeleniny. Podávajte ho k hlavným jedlám, napríklad k rybe alebo pečenému mäsku.

Na záver si z celého srdca prajeme, aby sa varenie podľa našich rád stalo zábavou a džemy ktoré  pripravíte chutili celej rodinke.

Želáme sladké no zdravé leto. 

Cukor
Cukor trstinový
Cukor Trstinový Rapadura Hi H 1Kg Bio Rapunzel
Cukor trstinový Rapadura
Brezový Cukor Xylitol 500G Medu
Brezovžý cukor
Sukrin Gold 400G
Sukrin Gold
Sukrin 500G
Sukrin
Sukrin Pluss 250G
Sukrin Pluss
Sirup Da
Sirup datlový
Sirup Aga
Sirup agávový
Sirup Javorový Grade A 250Ml Bio Provita
Sirup javorový
Prášok Vanilka 10G Bio Sonnentor
Vanilkový prášok
Prasok Zelirovaci 22G Bio Arche
Želírovací prášok
Skorica
Cejlónska škorica
Chia Semiačka Sypané
Chia semienka
Chilli Mleté 40G Bio Sonnentor
Chilli