Tlačiť
streda 02.03.16

Rakovina – ako vyhrať v lotérii zdravia

Zrejme každý z  nás sa už presvedčil, že život nie je iba prechádzka ružovou záhradou. Je to skôr záhrada, kde sú aj kvety v  podobe radostí, vzťahov lásky, krásnych chvíľ..., ale aj nástražné „míny“ problémov, starostí, trápení i  ochorení. Nikto nemôže žiť iba v  záhrade s  kvetmi bez mín. Takto je to aj s  rizikom rakoviny. Aj pri akejkoľvek snahe a  dokonale zdravému životu neexistuje 100 % záruka, že na rakovinu neochoriete. To je síce zlá správa, ale neprestávajte čítať, aby ste sa dozvedeli predovšetkým dobrú správu. Máme možnosť voľby. Nemôžete si síce vybrať záhradu iba s  kvetmi, ale môžete si vybrať záhradu, kde je viac kvetov a  menej mín. Môžete významne znížiť šancu, že na rakovinu ochoriete. Je to akoby ste mali na výber dva losy zdravia, v  jednom je šanca pre výhru zdravého život jedna ku dvom, v  druhom jedna ku sto. Ktorý lós by ste si vybrali? Ako si vybrať ten lepší?   

Sme bezmocnými bábkami v rukách iných? Tají niekto niečo pred nami?

Na internete sa môžete dozvedieť mnohé teórie o  príčinách i  liečbe rakoviny. Napr. niektoré tvrdia, že na vine je chemická látka, ktorú niekto zámerne pridáva do paliva lietadiel, aby ju rozprášili po krajine, alebo že existuje účinný spôsob liečby rakoviny, ale farmaceutické firmy ho taja, dokonca že žiadna rakovina nie je, zabíja nás jej liečba, je umelo vyvolaná, aby znížila počet ľudí, na vine je urán v  pohorí v  niektorých oblastiach Slovenska atď.

Aj keby boli tieto teórie pravdivé, majú jedno veľké negatívum – väčšinou s  tým nemôžeme nič urobiť, iba ak tak nadávať, byť frustrovaný, negatívne rozmýšľať, cítiť beznádej, bezmocnosť, zúfalstvo... tým viac, čím sa človek bude nimi zapodievať. To však v prevencii rakoviny nič dobrého nepridá, skôr naopak. 

Tajomstvo ochrany pred rakovinou odhalené 

Skutočné príčiny rakoviny neznejú tak senzačne, pritom práve tieto, na rozdiel od tých pochybných, máme vo väčšine prípadov v  moci my sami. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sú hlavnými ovplyvniteľnými príčinami rakoviny:

  •  fajčenie
  •  nesprávna výživa  
  •  alkohol
  •  nedostatok fyzickej aktivity
  •  nadváha a obezita 
  •  infekcie a iné (žiarenie, aflatoxín, chemikálie...).

Tajomstvo prevencie rakoviny by zrejme nezaplnilo titulné stránky novín, v  podstate to nie je ani tajomstvo, je reálne, dostupné a na dosah pre každého z  nás:

  •   Viac milovať (medziľudské vzťahy, zvládanie stresu...)
  •   Viac sa hýbať
  •  Jesť málo priemyselne spracovanú a prevažne rastlinnú stravu
  •  Nefajčiť a  alkohol piť striedmo alebo vôbec

Iste, sú to všetko oblasti, za ktorými sa ukrýva veľmi veľa a  nie vždy je to s  nimi jednoduché, ale podstatou je, že riešenie nie je vo hviezdach, ani v  nejakom ukrývanom tajomstve, ale v  nás. Tieto princípy významne môžu znížiť výskyt rakoviny.

Dva vplyvy psychiky

Psychika má vplyv na naše zdravie hneď dvomi spôsobmi: priamym a  nepriamym. Napr. pri nezvládanom strese dochádza cez zložité fyziologické procesy k  priamemu vplyvu na náš imunitný systém. Vplyv býva však i  nepriamy: napr. človek prežívajúci smútok, duševné zranenie, emocionálnu bolesť či depresiu často stráca záujem o  iné oblasti života, ktoré súvisia so zdravím – pohybová aktivita, zdravé jedlo... a  to prináša ďalší vplyv na naše zdravie cez výživu, vznik nadváhy a  obezity atď. pričom na počiatku negatívnych návykov bola psychika.

Potraviny v prevencii rakoviny

Z  oblasti výživy majú v  prevencii rakoviny obzvlášť význam tieto potraviny:

  • Ovocie a  zelenina, denne by sme mali zjesť minimálne 400 gramov. Ideálne je používať ich v  surovom stave, ale význam má aj primerane tepelne upravená zelenina, napr. varená cvikla alebo brokolica na pare. Neráta sa však vyprážaný karfiol, kyslé uhorky, presladené ovocie, džemy a  pod. Podľa Loma Linda University môže preventívne pri rakovine hrubého čreva pôsobiť aj sušené ovocie, dôležité je však, aby nebolo prisládzané a  ideálne bez chemickej konzervácie.
  • Špeciálne za zmienku stoja paradajky kvôli vysokému obsahu lykopénu a kapustovitá zelenina (kapusta, karfiol, brokolica, kel...).
  • Celozrnné obilniny namiesto bielych, sú to napr. ovsené vločky, ryža natural i  celozrnný chlieb, dajte si však pozor, aby bol naozaj celozrnný a  nie iba farbený.
  • Rôzne druhy orechov, napr. podľa niektorých štúdii môžu znížiť riziko úmrtia na rakovinu o 11 %
  • Strukoviny vrátane výrobkov zo sóje ako je tofu či sójový nápoj. 
  • Vyhnite sa spracovanému mäsu, sladkostiam a cukru, červené mäso používajte striedmo. Obmedzte tiež priemyselne spracované obilninové výrobky (biela múka, pridaný cukor...).
  • Buďte striedmi v  solení, vyhýbajte sa potravinám s  vysokým množstvom pridanej soli (okrem mäsových výrobkov tiež rôzne slané tyčinky, praclíky, čipsy atď.) 
  • Užitočné môžu byť aj zdanlivo maličkosti ako: mletý ľan alebo chia semienka, cesnak, kurkuma, kvalitné probiotiká, doplnky vitamínu D (hlavne v  zimnom období), cviklová šťava, rôzne zelené vňate pridávané do jedla a iné.  

Radšej žiadne ovocie ako "striekané"?

Z hľadiska pôvodu je najideálnejšie ovocie a  zelenina to, ktoré si dopestujeme sami vlastnou prácou (pohyb) a bez chémie. Potom pestované bez chémie inými ľuďmi (od známych, s certifikátom Bio a pod.). Ak nemáme možnosť získať ovocie a  zeleninu takejto kvality, prichádza otázka, či je lepšie nejesť žiadne ako štandardné ovocie a  zeleninu z  bežných obchodov.  A  medzi ľuďmi dochádza niekedy k nesprávnemu uzáveru, že štandardné ovocie a zelenina nie sú zdravé alebo dokonca spôsobujú rakovinu. Skúste sa však nad tým zamyslieť, ak si človek povie, že radšej žiadne ovocie ako to z obchodu, tak aj tak bude niečo jesť. A to niečo bude už 100 % "čisté"? Aj keď používanie chémie pri ich pestovaní prináša svoje riziká, nie je to najhlavnejší dôvod rakoviny. Aj pri bežnom ovocí a  zelenine pozitíva prevládajú nad negatívami. Stále obsahujú vlákninu, antioxidanty, rôzne fytochemikálie... Aby nedošlo k nedorozumeniu – toto nie je obhajoba používania chémie, to „domáce“ je ideál a  treba ho uprednostniť vždy, ak je to možné, ale ak nie, aj štandardné ovocie

a zelenina sú lepšie ako žiadne. Pozitíva prevládajú nad negatívami. 

Pohyb a nadváha

V jednom svojom dokumente o  prevencii civilizačných ochorení uvádza Svetová zdravotnícka organizácia príčiny i  možnú prevenciu pre rôzne druhy rakoviny. Zaujímavé je, že najčastejšie spomínaným ochranným faktorom pre viaceré druhy rakoviny je pohyb. Snažte sa nájsť pre seba takú aktivitu, ktorá vás bude baviť, aby to nebola len nejaká drina, za ktorú máte dostať odmenu v  podobe zdravia, či štíhlej postavy, ale aby sa práve táto aktivita stala už odmenou samotnou. Naozaj je to možné, každý to môže nájsť a  stojí to za to nielen kvôli rakovine. 

Vyštrbené hrable

Je dôležitejší pohyb či výživa, alebo je za všetkým iba psychika?  Nemá zmysel hádať sa, čo je viac, psychika, výživa, pohyb, nefajčiť... Môže byť jeden faktor závažnejší, druhý menej, ale dôležité je všetko a  obzvlášť komplex faktorov. Predstavte si, že by ste mali k  dispozícii pri hrabaní hrable, ktoré by mali len niektoré „zuby“, do istej miery by sa aj s takými dalo hrabať, oveľa účinnejšie by sa však hrabalo s  celými hrabľami. Tak je to aj s  prevenciou rakoviny, vždy je najlepšie zapojiť všetky zložky nášho života. Každá je dôležitá a  spolu prináša najväčší úžitok. Urobte dnes pre seba aspoň jednu lepšiu voľbu a zajtra zase ďalšiu, aby vo vašom živote bolo čo najviac ruží a najmenej mín.

Jaromír Novota, lektor OZ Život a  zdravie

Spracované podľa:

  •  WHO - Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases, Geneva 2003
  •  Am J Epidemiol. 1998 Oct 15;148(8):761-74.; Dietary risk factors for colon cancer in a low-risk population. Singh PN, Fraser GE.; Center for Health Research, Loma Linda University, CA, USA.
  • The Journal of Urology 2005; 174: 1065-1070
  •  Harvard Health Publications (Eating nuts linked to healthier, longer life) a  iných zdrojov