Tlačiť
utorok 23.02.16

Orechy ako základná potravina

Medzi základné potraviny sa zvykne zaraďovať chlieb, pečivo, maslo,  mlieko, prípadne ovocie a zelenina. Zvyknú sa zobrazovať na pútačoch bežných obchodov s  potravinami, večierok a  pod. Predstavte si však, že by medzi tieto potraviny patrili vlašské orechy. Napr. by na reklamnej tabuli predajne potravín stálo: „chlieb, pečivo, mlieko a  vlašské orechy“. Možno nezvyčajné, ale orechy by si to naozaj zaslúžili. Prečítajte si prečo. 

Nasledujúca časť môže byť pre niekoho na prvý pohľad suchá a nudná. Je však pri základnom zoznámení sa s  potravinami tak trochu povinná.  Ak však chcete, môžete preskočiť na nasledujúci podnadpis a  pozrieť sa hneď na to, čo všetko orechy dokážu. 

Vlašské orechy sú jediné z  orechov, ktoré obsahujú aj relatívne významné množstvo Omega 3 mastných kyselín. Sú tiež zdrojom vápnika (94 mg), horčíka (169 mg), draslíka (502 mg), železa (2,44 mg), zinku (2,73 mg), vitamínov skupiny B, vitamínu E a  ďalších prospešných látok (údaje v  zátvorkách sú na 100 g orechov).

Obsahujú celkovo 62 % tuku, z ktorého 24 % tvoria mononenasýtené mastné kyseliny, 66 % polynenasýtené (z nich asi pätinu tvorí kyselina linolénová, ktorá sa zaraďuje medzi Omega 3 mastné kyseliny) a 10 % nasýtené tuky. 

Sú zdrojom bielkovín (15 %), doplnením orechov celozrnnými obilninami sú bielkoviny kvalitou porovnateľné s  tými živočíšnymi. 

Obézni, štíhli, mladí, starí, vegetariáni, nevegetariáni...

Priaznivý vplyv vlašských orechov na zdravie srdca a  ciev je relatívne známy. Štúdia z  Loma Linda University však navyše ukázala, že ich konzumácia má význam naozaj pre všetkých. Pri jedení za hrsť orechov aspoň 5 krát týždenne bol relatívny výskyt infarktu znížený o  polovicu medzi mužmi aj ženami, vegetariánmi aj nevegetariánmi, u  ľudí s  BMI do 24 aj nad 24 (od 25 nadváha) a  dokonca aj u  ľudí starších ako 80 rokov (Loma Linda je jedno z  miest dlhovekosti). Pozitívny účinok bol zaznamenaný už pri konzumácii orechov 1 – 4 krát týždenne. 

Otázkou však bolo, či náhodou orechy nezvyšujú riziko iných ochorení (napr. rakoviny). Pri preskúmaní ich  vplyvu na zdravie sa zistilo, že orechy vlastne celkovo podporujú dobré zdravie a  dali by sa označiť za jeden z  faktorov dlhovekosti.   

Prečo môžu byť orechy dobrým dezertom po jedle

Jeden výskum v Španielsku z roku 2006 ukázal, že už 4 hodiny po jedle s vysokým obsahom nasýtených tukov (napr. tučný syr, saláma...) dochádza k zhoršeniu funkcií endotela (endotel – vnútorná výstelka ciev). Ak však dali účastníkom štúdie po jedle ešte 25 g olivového oleja (s chlebom) alebo 40 g vlašských orechov, zaznamenali ochranný účinok na cievy, pričom vlašské orechy mali ešte mierne výraznejší pozitívny vplyv ako olivový olej! Táto informácia by však nemala viesť k  zvýšenej spotrebe nezdravých potravín (mastné hamburgery, tukové zákusky...) s  tým, že po nich si dáme orechy, ktoré ako akýsi zázračný katalyzátor všetko zmenia na dobré...   

Priberá sa od orechov?

Pri orechoch má veľa ľudí strach z  nadváhy kvôli ich vysokej energetickej hodnote. Ukázalo sa však, že orechy nie sú rizikové ani z  hľadiska zvyšovania hmotnosti. Približne hrsť orechov denne nespôsobuje priberanie na hmotnosti (hlavne pokiaľ sa orechy nejedia navyše, ale sú náhradou iných potravín, napr. spracovaného mäsa). Dokonca v  niektorých štúdiách viedli orechy k  miernemu úbytku hmotnosti.  

Orechy a (nielen) študenti

Slovenský lekár pôsobiaci v  USA bol vedúcim štúdie, kde jednej skupine študentov bol podávaný banánový chlieb s  orechmi, inej bez orechov. Študentom bol prečítaný krátky príbeh, pričom mali posúdiť pravdivosť informácii v  ňom. Výsledky štúdie naznačujú zlepšenie úsudku – kritického myslenia u  študentov, ktorí jedli vlašské orechy v  porovnaní s  tými, ktorí jedli placebo (chlieb bez orechov). 

Majú orechy nejaké negatíva?

Nie sú známe vedľajšie negatívne účinky pri konzumácii orechov (v primeraných množstvách) pre zdravie vyplývajúce z  nich samotných. Riziká ich konzumácie sú iba subjektívne:

  • alergie (je to problém poruchy imunitného systému človeka, nie chyba orechov)
  •  alergie (je to problém poruchy imunitného systému človeka, nie chyba orechov)
  •  riziká zo zlého skladovania – po čase môžu orechy zoxidovať, potuchnúť, splesnivieť a pod. sa znehodnotiť, hlavne pri nesprávnom skladovaní (nedostatočne vysušené orechy, vlhko...), toto sa môže týkať každej potraviny, znova to nie je vyslovene negatívny účinok orechov ako takých. Pri ich kúpe si dôkladne overte ich kvalitu a  dbajte na správne skladovanie (v suchu, chlade, na tmavom mieste). 
  • neschopnosť jesť orechy pri narušení zdravia zubov a ústnej dutiny 
  • zadusenie – u malých detí (orechy je možné pomlieť a pridať napr. do kaše)


Pokiaľ nepatríte práve do vyššie zmieňovanej skupiny, oplatí sa ich pravidelne zaradiť do jedálnička. Dajte si orechy pre zdravie i  pre chuť a  pridajte k  ním aj dobrú náladu a  štipku humoru:

Keď človek každý deň za hrsť orechov dá si, blysne sa jeho cievam na lepšie časy.
Jaromír Novota, lektor OZ Život a  zdravie

Spracované podľa:
- Arch Intern Med. 1992;152(7):1416-1424.
- J Am Coll Cardiol. 2006 Oct 17;48(8):1666-71. Epub 2006 Sep 26.
- British Journal of Nutrition (2012), 107, 1393–1401
- Ann Intern Med. 2000;132:538-546.)
- Harvard Health Publications (Eating nuts linked to healthier, longer life)
- USDA National Nutrient Database for Standard Reference
a  iných zdrojov


Vlašské Orechy Sypané Provita
Vlašské orechy
Makadam Natural Sypané
Makadamiové orechy
Pekanové Orechy Sypané
Pekanové orechy
Arašidy Pražené Nesolené Sypané Jumbo
Arašidy nesolené
Pistácie Natural Jadrá Lúpané Sypané Provita
Pistácie nepražené