Tlačiť
piatok 22.07.16

Kešu rúcajú fámu o zdraví a chuti

Je veľmi zaujímavé pozrieť si na internete obrázok, ako vlastne vyzerajú kešu orechy na strome. Uvidíte ovocie žltej, oranžovej či červenej farby podobné predĺženému jablku, z ktorého vyčnieva semeno „kešu orech“. Toto ovocie sa aj volá „kešu jablko“ a rastie iba v tropických krajinách. 

Kešu

Získavanie kešu orechov je dosť náročné: najskôr sa tepelne upravujú, potom sušia, lúpu,  znovu sušia a  na záver ešte triedia a  zbavujú posledných zvyškov „šupky“, ktorá je na rozdiel od ovocia a  orechov nejedlá. Pritom každý plod má iba jedno semeno, takže tieto orechy sú relatívne vzácne. Je možné kúpiť aj kešu získané bez tepelnej úpravy, kde je pochopiteľne cena zaslúžene vyššia. 

Ovocie chutí sladkokyslo a  obľúbené sú hlavne nápoje z  neho. Väčšina Slovákov však nikdy nemala a asi ani nebude mať možnosť ochutnať kešu ako ovocie. Uspokojiť sa musíme iba orechmi. Toto uspokojenie však stojí za to. I keď chuť je relatívna záležitosť, dá sa povedať, že kešu patria k najchutnejším a  najsladším orechom. Sú dobrým príkladom toho, že neplatí rozšírený názor "čo je zdravé, nie je chutné a čo chutí nie je zase zdravé“. Pričom kešu sú lahôdkou už len tak, bez nejakej špeciálnej prípravy (samozrejme nerátajúc tú základnú).


Takže kešu orechy spájajú v sebe výbornú chuť i prospešnosť pre naše zdravie:

  • Obsahujú znova ako je u orechov zvykom veľa tuku užitočného (nielen) pre cievny systém. Prevláda kyselina olejová (24 g), polynenasýtené a  nasýtené tuky sú zastúpené približne po 8 gramoch.
  • Majú 30 gramov sacharidov, čo je takmer najviac z  orechov (viac majú iba gaštany). 
  • Naopak, najmenej z  orechov majú vlákniny, čo môže byť aj určitou výhodou pri využití v  receptoch. 
  • Medzi orechmi držia rekord v obsahu železa, ktorého majú až 6,7 mg na 100 g, tesne ich dobiehajú pistácie. Je to asi dvakrát viac ako býva priemerne v  mäse. Pre lepšie využitie je potrebné konzumovať ich so zdrojom vitamínu C alebo iných organických kyselín (ovocie, zelenina...) 
  • Sú tiež bohaté na horčík, len 50 gramov pokrýva tretinu až polovicu jeho odporúčaného príjmu
Cashew

Nechýbajú vitamíny skupiny B vrátane kyseliny listovej, zinok, selén a  ďalšie látky, čo v  spojení so železom je užitočné pre krvotvorbu a  spolu so zdravými tukmi tiež pre posilnenie nervového systému.

Kešu sú ideálne aj na prípravu rôznych krémov či iných receptov. Nižší obsah vlákniny ako u  iných orechov môže byť výhodou, že sa z  nich dá urobiť veľmi jemný krém, čo by bolo ťažko dosiahnuteľné napr. s  vlašskými orechmi (tie však majú zase iné výhody). Stačí napr. 100 g kešu ponorným mixérom dôkladne rozmixovať so 100 ml vody, pričom môžeme pridať trochu vhodného sladidla (med, javorový sirup...) a  vanilky. Takýto krém je výborný na raňajky na celozrnný toast doplnený  ovocím ako čučoriedky, jahody a  pod. (môžu byť aj mrazené). Mňam! A  znova je to zároveň chutné i  zdravé.  

Jaromír Novota, lektor OZ Život a  zdravie

Spracované podľa:

    

  •  Youtube, Cashew Nut Processing - Peace Corps Ghana
  •  Dietary Reference Intakes (DRIs): Recommended Dietary Allowances and Adequate Intakes, Elements, Food and Nutrition Board, Institute of  Medicine, National Academies
  •  Harvard Health Publications (Eating nuts linked to healthier, longer life)
  •  USDA National Nutrient Database for Standard Reference
  •  ba iných zdrojov
Kešu Orechy Celé W 320 Sypané Provita
Kešu orechy
Maslo Kesu 100 250G Nutspread
Kešu maslo
Maslo Kesu Kava 100 250G Nutspread
Maslo kešu káva
Kešu V Horkej Čokoláde Sypané
Kešu v čokoláde
Bombus Cashew 2
Tyčinka kešu káva
Bombus Apricot 2
Tyčinka maruľa kešu
Rawbite Cashew 50G
Tyčinka kešu
De Nuts Kešu Mandle 35G Allexx
Tyčinka kešu mandle