Tlačiť
streda 05.10.16

Histamínová intolerancia

Organizmus mnohých ľudí  „nezvláda“ múku mlieko či oriešky. To už však nevnímame ako niečo výnimočné. Veď lepok a laktózu nesmie, či z etických dôvodov nechce snáď každý piaty človek. Keď nám ale niekto povie že má histamínovú intoleranciu, mnoho z nás ani len netuší o čom daný človek hovorí, alebo čo to pre jeho stravovanie znamená.

Druh alergie?

Veľa ľudí si myslí že histamínová intolerancia je druh alergie. Povedia si „Veď to má podobné príznaky.“ Na prvý pohľad to aj veru vyzerá tak, že majú pravdu. Veď ako inak sa dá vysvetliť, že po nejakom jedle sčervená pokožka, rozbolí hlava, svrbia oči, alebo sa dostavia kŕče a hnačka. Príznaky sú teda vskutku veľmi podobné alergii. Pritom len dotyčný človek, ktorý hľadá pôvod a príčinu svojho stavu zrejme netuší že jeho telo dostalo veľkú dávku histamínu s ktorou sa nevie vysporiadať tak, ako bežný organizmus.

Čo je to histamín ?

Histamín je biogénny amín ktorý sa prirodzene tvorí v našom organizme.  Histamín má v tele viacero dôležitých úloh. Podporuje tvorbu žalúdočných štiav, pomáha aktivácii nervového systému a trávení celkovo.  Enzým DAO nájdeme v tenkom čreve a slúži na rozkladanie histamínu.

Ak nemáme v tele dostatok enzýmu DAO začne sa nám hromadiť v organizme histamín čím nastáva nerovnováha. Ruka v ruke s touto nerovnováhou kráča aj samotný následok, ktorým je spustenie „alergickej“ reakcie. A úvodzovky sú pri tejto reakcii úplne namieste, keďže ide o takú, ktorá vlastne ani nie je alergickou. Dokáže sa však dokonale pretvarovať.

Čím sa HIITka vo vašom tele prezradí?

To že trpíte touto intoleranciou vám môže prezradiť  veľa zmien na vašom tele. Na koži sa to môže prejaviť svrbením, sčervenaním, vyrážkami či opuchom rôznych častí tela. Môže sa u vás objaviť vysoký krvný tlak, rýchla činnosť srdca alebo poruchy srdcového rytmu. Potrápiť vás môže aj dýchací systém a to opuchom sliznice, sťažením dýchaním a nádchou s dýchaním. Jednými z príznakov sú aj svrbenie v ústnej dutine, pálenie záhy, koliky, hnačky, bolesti brucha či migrény.

Ako sa mení život po diagnostikovaní histaminovej intolerancie?

Ak sa vám niektoré z uvedených príznakov, signálov, alebo symptómov zdajú nápadne podozrivé neváhajte a pre istotu podstúpte jednoduché vyšetrenie. Lekár dokáže vaše domnienky potvrdiť, alebo vyvrátiť z jednoduchého rozboru krvi. Pár kvapiek mu dokáže prezradiť či u vás enzým DAO vyvíja, alebo nevyvíja takú aktivitu akú by mal u každého človeka a či sa u vás začína histamínová diéta.

S dobrým úmyslom vám začne lekár vymenovávať zoznam vecí ktoré nesmiete jesť a piť. V tej chvíli sa vám možno bude zdať v návale prekvapenia nekonečný a vy začnete uvažovať čo ešte vlastne môžete a čo nie. Nebojte sa, zoznam povolených potravín je stále dostatočne dlhý a plný dobrôt. A nie ste sami. My vám poradíme tiež.

Pexels Photo 26438 Large

Čo môžem a čo nie?

Mnohí ľudia si myslia že histamín obsahuje samotné jedlo. Nie je to však pravda. Histamín obsahujú baktérie ktoré sa v jedle nachádzajú a čím je jedlo „staršie“ tým viac takýchto baktérií obsahuje. Preto je potrebné sa týmto jedlám vyhýbať. A vedzte, že do tejto kategórie spadajú aj prihrievané pokrmy z mikrovlnej rúry, či jedlá staršie ako dva - tri dni.

Čo teda nemôžem?

Stručne a prehľadne sme spísali čo všetko obsahuje toľko histamínu, že to vo vašom tele nenarobí práve dobrotu:

     

  • Kvasené jedlá ako chlieb, pečivo, pivo, droždie či tofu .
  • Zo zeleniny by ste sa mali vyhnúť paradajkám a výrobkom z nich ako sú rôzne pretlaky a kečupy. 
  • Veľa histamínu obsahuje aj baklažán, kyslá kapusta a olivy.
  • Pri zelenine a ovocí záleží aj na individuálnej znášanlivosti . Čo neškodí vám, môže niekomu inému a naopak. 
  • Ovocie- vyhýbajte sa čerešniam, slivkám, marhuliam, sušenému ovociu a bobuľovému ovociu ako napr. jahody, maliny, ríbezle.
  • Z jedál ktoré obsahujú bielkoviny by ste sa mali vyhýbať kefíru, kyslej smotane, jogurtom, tvarohu, cmaru .
  • Ak máte radi kuracinu či ryby dbajte na to aby ste ich jedli len čerstvo uvarene či upečené. Pokiaľ vám stoja v chladničke viac ako dva dni a vy sa rozhodnete dať si ich na obed svoje telo veľmi potrápite. Dbajte preto vždy na čerstvosť.
  • Uškodiť vám môžu aj vajíčka, konkrétne bielok.
  • Čo sa týka nápojov. Najlepšie spravíte ak úplne vynecháte alkohol. Ak nie všetok, vyhnite sa aspoň pivu a vínu. A taktiež sladeným bublinkovým a energetickým nápojom.
  • Do jedálnička nezaraďujte ani čokoládu a výrobky z nej.
  • Spomedzi korenín je to napríklad aníz, škorica a klinčeky. Na ochucovanie nepoužívajte ocot a ani výrobky z neho. 

Necheli sme vás vyľakať. Ak sa tak náhodou stalo, rýchlo to napravíme. Máme pre vás aj zoznam vecí ktoré môžete jesť s čistým svedomím.

Pexels Photo 127613 Large

Čo papať môžem :

  • Ako prílohu k jedlám môžete stále používať zemiaky a ryžu.
  • Ak máte radi mlieko môžete si pochutnať na čerstvých syroch ako je napríklad ricotta či cottage cheese. Kľudne si dajte aj čerstvé mliečko .
  • Máte radi chlebík ? Ak sa vyhnete tomu z obsahom droždia môžete si pokojne dať aj ten.
  • Zo zeleninky si doprajte  hlávkový šalát, karfiol, cesnak, mrkvu, uhorku, špargľu, cuketu, reďkovku, cibuľu alebo čakanku. Všetko však ako aj pri zozname ktorý nemôžete závisí na individuálnej znášanlivosti.
  • Tuky a oleje- môžete používať čisté maslo, rastlinný olej či bravčovú masť.
  • Čerstvé mäso a ryby sú dovolené.
  • Nesýtená minerálka či ovocno-zeleninové šťavy pripravené z dovolených a hlavne čerstvých surovín. 


 Aj keď je zoznam potravín ktoré môžete jesť kratší, ako ten, ktorý máte zakázaný, je plný zdravých a čerstvých potravín, ktorými príroda sama garantuje zdravý životný štýl. Je tu navyše vysoká pravdepodobnosť toho, že pred plavkovou sezónou nebudete nariekať práve „vďaka“ HIITke. Všetko zlé je na niečo dobré.