Tlačiť
pondelok 31.10.16

Bojovníci proti stresu z lekárne Matky Prírody

Či už prežívate stresujúce obdobie kvôli škole, práci, osobným problémom, alebo iným zložitejším situáciám určite nám dáte za pravdu, že v takomto prípade potrebujete “dobiť baterky”. Niekto si rád dopraje relax v podobe masáže, welnessu, iní zas v podobe chutnej večere a obľúbeného filmu. Riešenie stresových situácií však nie je také “ružové” u každého. Stále existuje množstvo ľudí, ktorí sa v momente, keď nadíde horšie obdobie začnú prejedať.

Nechceme vám kázať o tom, ako nejesť, ale poradiť, ktoré potraviny proti stresu fungujú vďaka ich perfektnej výbave od prírody. Pri odbúraváni stresu totiž nie je dôležité jesť, ale vedieť čo jesť. Stav podráždenia, únavy a nevôle signalizuje nedostatok niektorých látok v tele a preto bude vaše telo veľmi vďačné ak mu v jedálničku poskytnete dostatok chutných a potrebných surovín. Nezaškodí ich však ani konzumovať priebežne - ako prevenciu. Veď sa sami presvedčte o aké dobroty ide. 

Vlašské

Orechy

Spomedzi všetkých chutných druhov orieškov sú to práve vlašské, ktorých účinky proti stresu sú najvýraznejšie. Každý lekár potvrdí, že stres, únava a napätie vplývajú na úbytok horčíka v organizme. Nedostatok tohto prvku ochromuje správnu funkciu svalov, enzýmov a samozrejme aj nervov.

Horčík zohráva dôležitú úlohu aj pri prevencii infarktu a udržiavaní správnej funkcionality imunitného systému. Okrem vlašských orechov nájdeme zaujímavý obsah horčíka aj v mandliach, vysokopercentnej čokoláde, tmavej listovej zelenine, banánoch, kvalitných jogurtoch a celozrnných výrobkoch. Na zahnanie stresu postačí prijať približne 280 - 300 g horčíka v rôznych jedlách.

Avokádo

Počuli ste už o tyrozíne? Stačí jeden gram tejto látky denne a skutočne sa budete cítiť lepšie. Okrem avokáda, ktoré ho obsahuje najviac nájdete túto látku aj v sóji, kuracom mäse, rybách, tekvicových a sezamových semiačkach.

Tyrozín stimuluje a zlepšuje funkciu mozgu a povzbudzuje tvorbu hormónu šťastia - endorfínu. Vďaka týmto vplyvom dokáže potlačiť úzkostné stavy. Okrem hormónu šťastia sú pre telo dôležité aj stresové hormóny ako adrenalín a noradrenalín. Správna tvorba týchto hormónov predstavuje pravidelný prísun energie, ktorý je pri zvládaní takýchto situácií kľúčový.

Horká čokoláda

            Prieskum na tému: Čo si doprajete v stresových situáciách? by priniesol zrejme jednoznačné odpovede - čokoládu. Niektorí sú schopní jesť viac a viac čokolády a sladkostí - priamo úmerne nárastu stresových situácií. Iste ste už niekedy dostali tabuľku čokolády s odporúčaním, aby ste si obalili nervy. My nenamietame proti myšlienke, ale premýšľame nad tým o akú čokoládu išlo. Kvalitnú horkú čokoládu s vysokým obsahom kakaa, alebo lacnú napodobeniu plnú palmového oleja a cukru?

Kvalitná čokoláda so stresom skutočne zatočí. Pocity pohody a šťastia, ktoré po nej cítite sa spájajú s anandamidom - informačnou molekulou, ktorá je prirodzenou súčasťou ľudského mozgu. Pomáha vnímať bolesť, potláčať vznik depresií , ovplyvňuje chuť do jedla, plodnosť a pamäť. Anandamid sa nachádza v kakaových bôboch a tak logicky aj v kvalitnej čokoláde s vysokým podielom kakaa. Ako bonus v nej nájdete aj flavonidy, ktoré zohrávajú významnú úlohu pri prevencii srdcovo-cievnych ochorení.

Biely čaj

            Polyfenoly sú antioxidanty, ktoré pomáhajú chrániť bunky pred oxidatívnym stresom, únavou a úzkosťou. Mnohé štúdie úspešne preukázali súvislosti medzi prevenciou rakoviny a dostatkom polyfenolov v organizme.

            Vďaka minimálnemu spracovávaniu má najvyšší obsah týchto látok  biely čaj. V menšom množstve ho nájdete aj v bobuľovom ovocí, hrozne, káve, kakau, vlašských orechoch či granátovom jablku. Vaše bunky dokáže zregenerovať pravidelné pitie bieleho čaju. Želaný efekt dosiahnete pravidelným pitím štyroch šálok kvalitného bieleho čaju denne. Nič však určíte nepokazíte ani zeleným čajom, ktorý svojou “špecialitkou” - látkou Theanínom dokáže zlepšovať náladu. Určite tak nebude na škodu zaradiť do pitného režimu niekoľko šálok čaju denne.

Smoothie 1724721 960 720

Špenát

Prečo zo všetkej listovej zeleniny práve špenát? Lebo obsahuje významný podiel kyseliny listovej, ktorá sa podieľa na tvorbe látok dôležitých pre správnu funkciu nervovej sústavy. Nedostatku kyseliny listovej pripisujú vedci až dve pätiny prípadov depresií.

 Kyseliny listovej doprajeme organizmu často málo a nedokáže ju rozdeliť medzi všetky orgány dostatočne efektívne. Počas tehotenstva je tento stav ešte alarmujúcejší. Telo si ju samo nevytvára a preto je kľúčové zaradiť do jedálnička potraviny s jej obsahom. Je len na vás či sa rozhodnete pre fazuľu, vlašské orechy, špargľu, alebo už spomínaný, najbohatší špenát.

Banány

Obaliť nervy si môžete aj zdravo. Určite to nebude fúrikom sladkostí, no zaručene si pochutnáte. Nedostatok serotonínu v tele spôsobuje, že sa človek cíti smutný, úzkostlivý, náladový, trpí nespavosťou a ďalšími podobnými príznakmi.

Serotonín je tak pre telo veľmi dôležitý. Nevytvorí sa však sám od seba. Tvorba tejto biologicky aktívnej látky je podmienená prítomnosťou aminokyseliny L-tryptofánu. Telo si ju však samo vytvoriť nedokáže. Musí ju prijímať v strave. Na “obalenie” nervov postačia 1-2 g tryptofánu denne. Nájdete ho v samých lahôdkach - mliečko, jogurty, strukoviny, kešu orechy a najmä banány. To všetko sú bohaté zdroje tejto vzácnej aminokyseliny.

Nenadarmo sa vravieva, že zdravie chutí. v zozname “antistresových” potravín sme toto tvrdenie jednoznačne preukázali. Dobre sa najesť a navyše sa tým zbaviť stresu je jednoduchšie než sa môže na prvý pohľad zdať. Najviac sa nám však páči, že všetky potraviny sa dajú skvele kombinovať. Pripravte si vynikajúce banánovo-špenátove smoothie, šalát s orechmi a avokádom, alebo objavte úplne nové recepty. A samozrejme sa s nami môžete o ne podeliť.